
Jak samodzielnie pozycjonowac sklep internetowy?
Pozycjonowanie sklepu internetowego może być dużym wydatkiem i nie każdy jest w stanie wygenerować taką kwotę z firmowego budżetu. Zwłaszcza, jeśli to dopiero początki i sklep rozwija się, osiągając pierwsze sukcesy. Istnieje kilka praktyk, które można stosować samodzielnie. Dzięki nim miejsce w rankingu wyszukiwarek wzrośnie, a grono klientów poszerzy się. Jak zoptymalizować stronę internetową pod SEO? Poznaj proste, ale skuteczne rozwiązania.
POZYCJONOWANIE SKLEPU INTERNETOWEGO – CO TRZEBA ZROBIĆ?
E-commerce rozwija się prężnie, a mimo to, każdy ma szansę dotrzeć ze swoją ofertą do potencjalnych odbiorców. Zasięg jaki daje Internet i łatwość w wyszukiwaniu jest ogromny. Pozycjonowanie wymaga jednak czasu – zarówno tego poświęconego na pracę przy stronie, jak i tego, który potrzebuje Google, by uznać witrynę za zaufaną. Im dłużej sklep internetowy znajduje się w sieci, tym bardziej jest wiarygodny dla systemu. Co jeszcze trzeba zrobić, żeby wpłynąć na wysokie miejsce w rankingu?
- Założyć zakładkę bloga, w której będziemy umieszczali wpisy np. poradnikowe. Treści muszą być unikalne, składające się co najmniej z 4 000 znaków ze spacjami i koniecznie opatrzone słowami-kluczowymi. Im mniej ogólne słowa kluczowe (inaczej: tagi), tym lepiej. Jeżeli np. prowadzimy sklep internetowy z odzieżą, warto stworzyć atrakcyjne wpisy stylizacyjne – dodawane systematycznie i oczywiście ubarwione grafiką. Każde zdjęcie wrzucane na stronę również warto otagować.
- Zadbać o czas zatrzymywania użytkownika na stronie – np. poprzez ciekawe odniesienia do poszczególnych kategorii, ładne zdjęcia, pliki video i inne pomysły.
- Połączyć sklep internetowy z kanałami w mediach społecznościowych – Facebookiem, Instagramem, Snapchatem, Twitterem czy Youtube. Aktywne prowadzenie strony na innym portalu, poszerza zasięg, przekierowuje i jednocześnie wpływa na wzrost miejsca w rankingu.
- Linkować zewnętrznie i wewnętrznie – pojawiając się w treści innych stron – np. w komentarzach blogów marketingowych czy filmu na Youtube, podbijamy pozycję.
- Zainstalować darmowe lub płatne programy statystyczne, które pozwalają śledzić dane dotyczące zachowań na stronie sklepu. Trzeba je jeszcze przeanalizować, by wyciągnąć właściwe wnioski i wprowadzić zmiany. Dobrym i darmowym programem jest np. Google Analytics.
GOOGLE ANALYTICS – DANE, KTÓRE POMOGĄ ZOPTYMALIZOWAĆ SKLEP INTERNETOWY
Jeśli mamy czas i chęć do samodzielnego śledzenia statystyk, Google Analytics jest najlepszym i podstawowym rozwiązaniem. Całkowicie darmowy program umożliwia analizy słabszych i mocniejszych miejsc w sklepie internetowym. Jak to możliwe? Google Analytics tworzy raporty, z których nie tylko dowiemy się kim jest potencjalny klient: ile ma lat, gdzie mieszka, z jakiego sprzętu korzysta (komputer, tablet, a może komórka?), ale też czy strona jest odpowiednio przygotowana, by wzbudzić zainteresowanie. Świadczy o tym tzw. „współczynnik odrzuceń” – im wyższy, tym gorzej dla sklepu. Pokazuje, że odbiorca nie skorzystał z odwiedzenia zakładek wewnętrznych i nie przejrzał zbyt wiele treści. Dzięki Google Analytics dowiemy się też o źródłach wejścia do sklepu. Często są to hasła wpisywane w wyszukiwarkę, co pomaga udoskonalić samodzielne tagowanie.
ANALIZA KONKURENCJI
Tak jak w każdej branży, ważna jest też analiza konkurencji. Chcąc pozycjonować sklep internetowy, przyjrzyjmy się aktywnościom ze strony podmiotów najbardziej rywalizujących. Do głębokiego poznania konkurencyjnych działań mogą przydać się dwa płatne programy – Senuto i Semstorm. Są to narzędzia, które początkowo proponują dwutygodniowy okres próbny – to świetna okazja, by sprawdzić czy rzeczywiście przynosi satysfakcjonujące informacje i efekty.
Stopniowe wdrażanie wymienionych działań podniesie pozycję sklepu internetowego i sprawi, że będzie ona zyskiwała coraz więcej klientów. Ważna jest konsekwentna aktywność, ponieważ każda z nich działa na korzyść witryny. Jeśli z pasją poprowadzimy sklep latami, jego miejsce w rankingu będzie coraz większe.